Jij-bak

Nu het steeds lastiger wordt om klimaatverandering te ontkennen, zoeken de tegenstribbelaars naarstig naar alternatieven om nut en noodzaak van klimaatbeleid te ontkrachten. Dat viel op bij de rampspoed die twee weken geleden Italië trof. Hierover werd betwist dat sprake zou zijn van extremen, laat staan een toename van weersextremen. Bijvoorbeeld omdat de hoeveelheid regen die jaarlijks valt niet toeneemt. Wel, de verzekeraars weten wel beter, die moeten ieder jaar méér schade uitkeren. Maar als wegrelativeren niet lukt, grijpen klimaatontkenners inmiddels naar het allerzwakste middel: de jij-bak.  

XR-activiste Hannah Prins kan daarover meepraten. Haar oproep te protesteren tegen fossiele subsidies kon rekenen op een stortvloed van commentaar en de beschuldiging dat de studente voor vakanties het vliegtuig nam. Dat is net zoiets als een vegetariër of veganist verwijten leren schoenen te dragen. Op dezelfde wijze werden onlangs zogenaamde misdragingen van bekende Nederlanders uitvergroot door een landelijk dagblad dat ook op andere fronten uitblinkt in intellectuele armoede. Toen werd cabaretier Dolf Jansen ‘klimaathypocrisie’ verweten en een twitterstorm volgde.

Maar de jij-bak roept wel de vraag op wat je zelf kunt doen. Nooit meer leren schoenen kopen? Minder vliegen zal vanzelf gebeuren zodra de werkelijke kosten van vliegverkeer worden doorberekend in de prijs van een ticket. Minder is vaak beter, zoals met vlees of kleding. Minder autorijden is ook een optie, maar gelet op het openbaar vervoer in onze provincie wel een moeilijke. Minder auto, dat kan wel. 

Bij mij in de buurt hebben we al twee keer een poging ondernomen met een deelauto. De eerste was een succes, tot het coronavirus toesloeg. Bij gebrek aan betaalde kilometers werd de elektrische Nissan Leaf te duur en stierf het initiatief een stille dood. Recent hebben we een tweede poging gedaan, samen met het deelplatform MyWheels. Een elektrische Peugeot, per dagdeel duurder dan de Nissan, maar altijd nog goedkoper dan je tweede auto. Of eerste, dat kan ook. 

De auto die je dagelijks op vaste tijden nodig hebt kun niet eenvoudig delen. Daarvoor is de deelauto ook niet bedoeld. Autodelen is geschikt voor de onregelmatige extra ritjes, een ochtend, een middag of soms een dag. Een paar uurtjes, meestal binnen de 100 kilometer. Helaas is ook de Peugeot inmiddels teruggetrokken, bij gebrek aan voldoende omzet. En dat is gek als je ziet hoeveel auto’s bij ons in de wijk stilstaan. En wat die bij elkaar kosten. Gekkigheid, zeker als je binnen een straal van honderd meter tientallen huishoudens telt die af en toe een auto nodig hebben. Daarom gaan we binnenkort een derde poging doen.